Varukorg

close icon

Wästberg premiärvisar åtta nya ljuskollektioner i sitt nyinvigda showroom i Frankfurt.

2022.09.30

Wästberg lyser upp det annalkande höstmörkret. Efter en omfattande utveckling av infrastrukturen kring produktion och logistik och efter etablering av säljkontor på över tjugo nya marknader, inviger Wästberg nytt showroom i Frankfurt i samband med mässan Light & Building 2–6 oktober. Här presenteras såväl helt nya skapelser som omarbetade egna klassiker – i samarbete med David Chipperfield, Claesson Koivisto Rune, Inga Sempé, John Pawson, Nendo och Dirk Winkel.

w221 Medium pendant av Claesson Koivisto Rune är framtagen för miljöer där föregångarna, w151 Extra large pendant och w201 Extra small pendant, upplevts som för stora eller för små, sett till form och räckvidd. Vare sig den nya modellen, även den i svarvat aluminium, svävar över en matplats eller ett konferensbord skiljer sig dess balanserade geometri, lätthet och precision inte från sina syskon.

w222 Focal, skapad i samarbete med brittiske arkitekten David Chipperfield, ger ett exceptionellt riktat ljus och adderar till sin omgivning med en design som är både tydligt arkitektonisk och varmt tilltalande. På ett finurligt sätt förenar den två arketypiska former – kvadraten och cirkeln – till en helhet som känns bekant. Den avancerade optiken parad med fullspektrum-LED resulterar i ett tydligt avgränsat ljus med markant djup och krispighet.

w223 Pawson är brittiske arkitekten John Pawsons första lampa skapad i samarbete med Wästberg. Den strikt skulpturala formen, antingen i gedigen Carrara-marmor eller reflekterande aluminium, har beskrivits som ”stillsamt monumental” och båda varianter utforskar var och en på sitt sätt kontrasterna mellan material och ljus.

w103 Sempé skapades i samarbete med Inga Sempé redan 2010. Nu har kollektionen förfinats och vidareutvecklats. Fortfarande erbjuds den med fot eller bordsfäste och som pendel – men funktionalitet och ljus är märkbart förbättrade genom toppmodern, dimbar SMD LED-teknik. Därtill lanseras den i en ny färgpalett: Traffic White, Poppy Red, Light Yellow, Grey Brown, Slate Blue och Jet Black.

w132 Nendo skapades 2013 av Wästberg i samarbete med japanske designern Nendo och har genom sin flexibla lekfullhet blivit en av företagets signaturlampor. Den kan hängas från taket som en pendellampa och genom att ansluta en längre stav till bordsversionen kan den förvandlas till en golvlampa. Kärnan i den nya, förfinade version som nu lanseras är en specialutvecklad pressgjuten LED-motor i aluminium som möjliggör såväl effektiv arbetsbelysning som ett mjukt och stämningsfullt sken.

Wästberg har tillsammans med tyske designern Dirk Winkel utvecklat en ny ljuskollektion och vidareutvecklat två klassiker:

w224 Alto pendant lutar sig mot samma brutalistinspirerade estetik och dimensioner som golvlampan w164 Alto, skapad 2016. Men är om möjligt mer ännu mer puristisk och kraftfull. Precis som föregångaren levererar w224 ett oöverträffat ljus, tillräckligt starkt för att lysa upp ett stort rum, men även dimbart för en mer balanserad, stämningsfull känsla.

Nya w225 Ion kan sägas vara ett under av ljusteknologi och ingenjörskap. Bakom de avskalade linjerna finns en kongenial mekanik som kretsar kring en sofistikerad minifriktionsled med trådlös elförsörjning och 360° rotationsförmåga. w225 Ion, vit eller svart, erbjuder allt från vidvinkligt arbetsljus till fokuserad belysning för sängläsning.

w227 Winkel alu är en vidareutveckling av den klassiska skrivbordslampan w127 Winkel, lanserad för jämnt ett decennium sedan. Den nya versionens design når en ny nivå, kräver betydligt mindre material, bjuder på nya, smalare armprofiler och leder, större rörlighet och en förfinad ljusteknologi. w227 Winkel alu består av delvis återvunnet aluminium, som i sin tur kan återvinnas i slutet av sin långa livscykel.

Wästbergs nya showroom i Frakfurt är beläget på Europa Allee 18, strax intill mässan. Pressvisning: 2 oktober kl 09.00 (TYS) och kl 16.00 (ENG).

Högupplösta bilder kan laddas ner här: www.trendgruppen.se/imagebank

För mer information eller bokning av intervju vänligen kontakta: Trendgruppen PR
Sara Ekwall
Mail: sara.ekwall@trendgruppen.se

Wästberg
Lotta Wästberg
Mail: lotta.wastberg@wastberg.com

Om Wästberg
Svenska belysningsföretaget Wästberg grundades 2008 av Magnus Wästberg med målet att öka människors välbefinnande genom bra ljus. Ganska snart etablerade Wästberg givande och långvariga samarbeten med ledande arkitekter och designers som David Chipperfield, Claesson Koivisto Rune, Ilse Crawford, John Pawson, Inga Sempé, och Dirk Winkel. Wästbergs lampor återfinns i kontorsmiljöer, hem och hotell såväl som i museisamlingar världen över. Genom över 50 prestigefyllda designpriser har företaget uppnått ett respekterat internationellt renommé.

w223 Pawson
w225 Ion